Geschiedenis

Van de droom van een ambachtsman uit Triëst tot de realiteit van een internationaal bedrijf

In Triëst hangt koffie letterlijk in de lucht. Al sinds het begin van de 18e eeuw arriveerden hier de eerste schepen uit het Ottomaanse Rijk, beladen met koffie. Twintig jaar later, dankzij de invoering van de Porto Franco (Vrijhaven), groeide de stad uit tot de belangrijkste haven van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk – én tot een van de belangrijkste aanvoerhavens voor koffiebonen. In die tijd openden ook de eerste speciaalzaken hun deuren, waar men vers gebrande koffie kon proeven en kopen. Begin 19e eeuw deden de meesterbranders van Triëst een bijzondere uitvinding: de melange. Een koffieverhaal zó fascinerend, dat het Dioniso Bazzara in 1966 inspireerde om de branderij "La Brasiliana – Industria Triestina del Caffè" over te nemen.

Sinds die dag selecteert de familie Bazzara met liefde de beste kwaliteiten Arabica en Robusta, om je te laten proeven van de ware Italiaanse levensstijl. Voor ons betekent dat: altijd verse koffie, uitsluitend afkomstig uit de beste teeltgebieden ter wereld, met een trage en gebalanceerde branding voor elk herkomstgebied. In elk kopje schuilt een verhaal dat begint op plantages in vier verschillende werelddelen en verdergaat met de lange reis naar de wereldhoofdstad van espresso. Bij elke slok nemen we je mee op een smaakvolle reis vol verre bestemmingen en exotische aroma’s.

'80

'90

'00

Een design dat staat voor topkwaliteit – en herinnert aan een levensstijl…

2014 markeerde een diepgaande transformatie: van bedrijfsnaam tot productlijn, van logo tot verpakking. Deze vernieuwing was het resultaat van jarenlange voorbereiding en een grondige analyse van de veranderende behoeften van de moderne consument. Onze klanten houden van kwaliteit en aandacht voor detail. Ze zoeken een product dat past bij hun waarden. Daarom besloten wij – zoals een beeldhouwer steen bewerkt tot een gezicht – onze kernwaarden terug te brengen tot hun essentie.

Het koffieboontje dat ooit het oude logo sierde, is nu een pictogram dat symbool staat voor de delicate koffiebloesem, de oorsprong van alles. Tegelijkertijd grijpt ons nieuwe logo terug op de rijke Italiaanse cultuur en traditie, geïnspireerd door het klassieke lettertype van Gianbattista Bodoni uit de tweede helft van de 18e eeuw.

Ook hierin herken je de essentie van ons product: we hebben het lettertype vereenvoudigd en sommige elementen weggelaten, tot het de uitstraling kreeg van een onderbroken sjabloon, zoals gebruikt op jute koffiezakken of eikenhouten vaten voor Jamaica Blue Mountain. De hernoeming van onze melanges volgde als vanzelf: Gustoitaliano, Dolcevivace, Aromamore, Grancappuccino, Piacerepuro, Dodicigrancru – denkbeeldige, idiomatische expressies die de eigenschappen van elke melange in Italiaanse klanken en woorden vatten, en zo afscheid nemen van het Engels.